Αριστερή Κίνηση Ιλίου: Όχι στα Πρότυπα - «Ωνάσεια Σχολεία», το «Διεθνές Απολυτήριο» και το νέο «Εσωτερικό Κανονισμό» καταστολής της νεολαίας

 ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΚΙΝΗΣΗ ΙΛΙΟΥ (ΑΡΚΙ):

  • Όχι στα Πρότυπα - «Ωνάσεια Σχολεία», το «Διεθνές Απολυτήριο» και το νέο «Εσωτερικό Κανονισμό» καταστολής της νεολαίας

  • Δημόσια, δωρεάν, υψηλού επιπέδου Γυμνάσια και Λύκεια για όλους τους μαθητές χωρίς ταξικούς και εξεταστικούς φραγμούς

  • Κοινός ταξικός αγώνας μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων, συνταξιούχων ενάντια στην κυβέρνηση Μητσοτάκη



Συνδυαστικό χτύπημα στην δημόσια εκπαίδευση φέρνει η κυβέρνηση από φέτος το φθινόπωρο. Μαζί με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, η οποία έχει ήδη ψηφιστεί, εξήγγειλε την ίδρυση των «Ωνάσειων Σχολείων».

Ο λόγος για νέα «Πρότυπα» Γυμνάσια και Λύκεια τα οποία θα συγχρηματοδοτούνται και θα συνδιοικούνται από το ιδιωτικό ίδρυμα Ωνάση, του γνωστού (μακαρίτη) Έλληνα εφοπλιστή.

Υπενθυμίζεται πως ο θεσμός των Πρότυπων Γυμνασίων και Λυκείων λειτουργεί ήδη με πρωτοβουλία της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Σε αυτά φοιτούν οι μαθητές με τις καλύτερες μαθησιακές επιδόσεις, αφού περάσουν με ειδικές εξετάσεις.

Τι είναι τα «Πρότυπα» και τι τα ...Μη Πρότυπα Σχολεία

Στο δήμο μας, το Ίλιον, λειτουργεί τόσο Πρότυπο (2ο) Γυμνάσιο, όσο και Πρότυπο (3ο) Λύκειο.

Τις έμμεσες συνέπειες από τη λειτουργία των Προτύπων Σχολείων τις γνωρίζουμε ήδη όλοι οι γονείς, οι μαθητές, αλλά και οι εκπαιδευτικοί των ...Μη Πρότυπων Σχολείων, τα οποία αποτελούν την συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων της πόλης μας.

Ποιες είναι αυτές οι συνέπειες; Τα παιδιά μπαίνουν στο «λούκι» της φοίτησης στο Πρότυπο Γυμνάσιο από την Α΄ τάξη του Δημοτικού, ξεκινώντας ειδικά φροντιστήρια προετοιμασίας στις τελευταίες τάξεις. Μάλιστα, ακούμε εδώ και χρόνια, με μεγάλη έκπληξη (για να το πούμε ήπια...) πως η «καλύτερη» προετοιμασία για να περάσει κάποιος μαθητής του Ιλίου στο Πρότυπο Γυμνάσιο γίνεται σε πανάκριβα φροντιστήρια πολύ μακριά από το Ίλιον και συγκεκριμένα στο... Μαρούσι, δηλαδή 15 χιλιόμετρα από τις γειτονιές μας.

Την ίδια ώρα που κάποιοι γονείς ...ξενιτεύονται και ξεφραγκιάζονται για φροντιστήρια στο Μαρούσι, κάποιοι άλλοι -που είναι και οι περισσότεροι! - που δεν μπορούν να... ξενιτευτούν και να ξεφραγκιαστούν βλέπουν τα παιδιά τους να πετιούνται στο περιθώριο ήδη από το Δημοτικό – με υπαρκτά ή ανύπαρκτα «μαθησιακά προβλήματα» - συνεχίζοντας την καριέρα τους στον εκπαιδευτικό (υπό)κοσμο στο Γυμνάσιο και Λύκειο.

Στα Γυμνάσια και Λύκεια του Ιλίου έχει μείνει τελικά να φοιτά κατά βάση η μαθητική «πλέμπα», οι «λιγότερο καλοί», οι «κακοί» και κοινωνικά πιο ατίθασοι νέοι και προπαντός όσοι δεν είχαν τα χρήματα (για να μην πούμε και τίποτα άλλο...) για να περάσουν στο Πρότυπο Σχολείο.

Δεδομένου ότι στο Ίλιον, λειτουργούν 11 Γυμνάσια και 7 Λύκεια, στα 10 Γυμνάσια (επί συνόλου 11) και στα 6 Λύκεια (επί συνόλου 7) φοιτούν οι μαθητές «β΄ κατηγορίας» και στο 1 Πρότυπο Γυμνάσιο και Λύκειο φοιτούν οι μαθητές «α' κατηγορίας»...

Γιατί η κυβέρνηση ανοίγει νέες εκπαιδευτικές «πόρτες» στους ιδιώτες

Το μοντέλο αυτό της διάλυσης των δημόσιων σχολείων (την ώρα που η νεολαία πλήρωσε με το αίμα της τη διάλυση των δημόσιων υπηρεσιών στα Τέμπη, με απόλυτη πολιτική εγκληματική ευθύνη της κυβέρνησης Μητσοτάκη!) με όχημα τα Ωνάσεια – Πρότυπα Σχολεία θέλει να επεκτείνει η κυβέρνηση των α(χ)ρίστων υπό το Μητσοτάκη σε όλη την Ελλάδα και μάλιστα με όχημα ένα ιδιωτικό φορέα.

Μόνο ένας «τυφλός» ή συνειδητός ψεύτης δεν μπορεί να καταλάβει πως το ιδιωτικό ίδρυμα Ωνάση είναι ο Δούρειος Ίππος της άμεσης εμπλοκής του ιδιωτικού τομέα στην δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Έτσι δίπλα στη γιγάντια ιδιωτική παρα – παιδεία των φροντιστηρίων αλλά τις τελευταίες επενδύσεις σε νέα ιδιωτικά σχολεία και ενώ συνεχίζεται με ραγδαία η διάλυση των δημοσίων σχολείων (βλέπε τελευταία, παραίτηση εκπαιδευτικών, άρνηση πρόσληψης κλπ) έρχονται οι ιδιώτες να βάλουν χέρι στο ίδιο το σώμα της δημόσιας εκπαίδευσης, συγχρηματοδοτώντας και συνδιοικώντας τα!

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αντιδραστική τομή, η οποία έχει συντελεστεί στην δημόσια εκπαίδευση (στο σκέλος της χρηματοδότησης – διοίκησης).

Στόχος αυτής της τομής είναι διπλός: Αφενός να διευκολύνει την μείωση της κρατικής χρηματοδότησης για τα Γυμνάσια – Λύκεια και αφετέρου να διευρύνει τα πεδία της εκμετάλλευσης του κεφαλαίου, μέσω της επέκτασης των δραστηριοτήτων των φροντιστηρίων και μέσω της έμμεσης εμπλοκής του μεγάλου κεφαλαίου (σ.σ. Ίδρυμα Ωνάση). Στην παρα... μόρφωση των αποφοίτων θα συμβάλει και η επιβολή εισαγωγικών εξετάσεων το αργότερο από τη Β΄Λυκείου καθώς θα είναι και οι βαθμοί αυτής της τάξης και όχι μόνο των εξετάσεων της Γ' Λυκείου εκείνοι που θα μετρούν στο Εθνικό Απολυτήριο – Εισιτήριο για τα ΑΕΙ – ΤΕΙ.

Και όλα αυτά ενώ ο σύγχρονος αναλφαβητισμός καλπάζει, με τις πραγματικές γνώσεις που μένουν στα μυαλά των νέων, μετά από αυτή την κόλαση των εξετάσεων, των φροντιστηρίων κλπ, να περιορίζεται ολοένα και περισσότερο και τα πτυχία να μετατρέπονται ολοένα και περισσότερα σε «πουκάμισα αδειανά»...

Με δύο «ταχύτητες» στην εκπαίδευση, αλλά...μία «ταχύτητα» στους μισθούς

Μήπως, όμως, η είσοδος στα πανεπιστήμια, μετά από ένα πολυετές μαρτύριο για μαθητές και γονείς, θα αποτελέσει κάποιο εισιτήριο για καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση, η οποία θα μπορούσε να αποσβέσει τα χρήματα και τους κόπους τους; Όχι! Όλοι γνωρίζουμε πως ο πρώτος μισθός, είτε κάποιος έχει ένα σκασμό πτυχία, είτε απλώς ένα απολυτήριο λυκείου, είναι ...715 ευρώ καθαρά!

Δηλαδή όσα σχεδόν έδινε ένας γονέας για φροντιστήρια, δραστηριότητες κλπ. επί χρόνια κάθε μήνα για το παιδί του, θα δει το παιδί αυτό ως πρώτο μισθό και αυτό μετά από 4-5 χρόνια βασικών σπουδών, για να μην προσθέσουμε και 2 χρόνια μεταπτυχιακών κλπ. Από την άλλη μεριά, όσοι δεν μπουν στα πρότυπα, θα παρκαριστούν στα «κέντρα μελέτης» και τα «κέντρα ειδικής αγωγής» (τα οποία έχουν φυτρώσει σε κάθε συνοικία) το πιθανότερο είναι να καταλήξουν σε κάποια σχολή μαθητείας της ΔΥΠΑ (τέως ΟΑΕΔ), σε κάποιο ΙΕΚ και έπειτα σε κάποια καφετέρια, κέντρο αισθητικής, κλπ. πιθανόν με μεγαλύτερο μισθό από εκείνο που σπούδαζε επί χρόνια και πλήρωνε τα φροντιστήρια...

Μ΄άλλα λόγια, η κυβέρνηση και το σύστημα που υπηρετεί, έχει να προσφέρει το ίδιο μισθολογικό... όραμα, τόσο για εκείνους που παρα... μορφώνονται, όσο για εκείνους που ζουν στο περιθώριο της εκπαίδευσης.

Το γεγονός αυτό, το οποίο ουδείς (!) μπορεί να το αμφισβητήσει, δείχνει το ψέμα της «δίκαιης» ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, πίσω από τις αυξήσεις (στον κατώτατο μισθό) που μοιράζει κάθε χρόνο...

Ποια είναι αυτή η «δικαιοσύνη» που χωρίζει τους νέους από την Α' Δημοτικού ανάλογα με το πορτοφόλι τους και πετά στον ίδιο μισθολογικό κλιμάκιο όσους έβγαλαν με το ζόρι το Λύκειο με εκείνους που έχουν πανεπιστημιακό πτυχίο, μεταπτυχιακό κλπ;

Αυτό ζούμε: Ακόμα μεγαλύτερες ταξικές διακρίσεις στην εκπαίδευση και ...ταξική «εξίσωση», δηλαδή ισοπέδωση στους μισθούς. Μόνο που αυτή η ταξική ισοπέδωση είναι προς τα κάτω, δηλαδή οι μισθοί των υπερ-  ειδικευμένων ακουμπούν τους μισθούς των ανειδίκευτων.

Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει πως η «βιομηχανία» της ιδιωτικής παρα-παιδείας των φροντιστηρίων η οποία τρέφεται με τα δίδακτρα των γονέων αν και κερδοφόρα για τους ιδιοκτήτες είναι παρασιτική, καθώς δεν προσφέρει καμία μισθολογική «αξία» στην εργατική δύναμη που εκπαιδεύει (τους μαθητές) για να μπει στην παραγωγή, εξαρτάται πλήρως από το εξεταστικο – κεντρικό εκπαιδευτικό σύστημα, ενώ η μόνη «αξία» που παράγεται είναι εκείνη που μπαίνει στις τσέπες των επιχειρηματιών της εκπαίδευσης.

Η νεολαία στο ρόλο λάστιχου στην εκμεταλλευτική

και καταπιεστική «σφεντόνα» των αφεντικών

Η παραπέρα ιδιωτικοποίηση, όμως, της εκπαίδευσης έχει και δύο ακόμα διαστάσεις, όχι αμιγώς «οικονομικές»:

  • Η ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης, πέραν του να μειώσει τις κρατικές δαπάνες και να διευρύνει το πεδίο της εκμετάλλευσης του κεφαλαίου, έχει στόχο την προσαρμογή της εκπαίδευσης σε μία ολοένα και περισσότερο απορυθμισμένη αγορά εργασίας.

    Μ΄ άλλα λόγια, η παραπέρα ελαστικοποίηση των δομών και των προγραμμάτων σπουδών της εκπαίδευσης (δες: διαφορετικό πρόγραμμα και επίπεδο μαθημάτων στα πρότυπα και διαφορετικό στα μη πρότυπα) αποτελεί μια διαδικασία προσαρμογής των μαθητών και σπουδαστών, μελλοντικών αποφοίτων της εκπαίδευσης στην ελαστική αγορά εργασίας, δηλαδή στην αγορά των ατομικών συμβάσεων, των μηδαμινών ή ανύπαρκτων συλλογικών εργασιακών δικαιωμάτων κλπ.


  • Για να προσαρμοστεί, όμως, η νεολαία στην ελαστική εργασία και πιο πριν, στην ελαστική εκπαίδευση, θα πρέπει πρώτα να πειθαρχήσει, να σκύψει το κεφάλι.

    Aυτό το στόχο, δηλαδή να σκύψει η νεολαία το κεφάλαιο υπηρετεί και ο νέος εσωτερικός κανονισμός (με αιχμή το «κινητό στην τσάντα») ο οποίος ισχύει από φέτος στα Γυμνάσια και Λύκεια προβλέπει πρωτοφανή μέτρα πειθάρχησης των μαθητών, με το διπλασιασμό των αποβολών και τη μετατροπή των εκπαιδευτικών σε σχολικούς «αστυνομικούς».

    Η καταστολή στο σχολείο είναι μέρος μόνο ενός ευρύτερου πλέγματος καταστολής το οποίο συνεχίζεται στις γειτονιές, με πρόσχημα την «όξυνση της βίας των ανηλίκων» και φτάνει μέχρι τα στρατόπεδα όπου το κράτος ετοιμάζει το φρέσκο «κρέας» (δηλαδή τα κορμιά των νέων) για τα κανόνια, τα δικά του και της ιμπεριαλιστικής στρατιωτικής – πολεμικής συμμαχίας στην οποία ανήκει: το ΝΑΤΟ.

    Μετά την έκρηξη του πολέμου στην Ουκρανία, η ελληνική οικονομία -όπως όλες οι ευρωπαϊκές- μετατρέπεται σε μία «πολεμική οικονομία».

Και αυτό για δύο λόγους:

    1. Ο πρώτος είναι είναι άμεσος και οφείλεται στο γεγονός πως το ελληνικό κράτος (ως μέλος του ΝΑΤΟ) είναι υποχρεωμένο από τις πολεμικές συνθήκες στην Ανατολική Ευρώπη και Μεσόγειο που έχει γεννήσει ο ιμπεριαλισμός (ΗΠΑ, ΕΕ) να αυξήσει τις δαπάνες για τους

    εξοπλισμούς, αλλά -ας μην το ξεχνάμε – και τις δαπάνες του για μισθούς των ενστόλων για την εξωτερική «ασφάλεια» αλλά και την εσωτερική, στερώντας από τα άλλα κοινωνικά στρώματα κρίσιμους πόρους που έχουν να κάνουν με την επιβίωση τους και πρώτα – πρώτα την υγεία, την ασφάλεια (βλέπε έγκλημα Τεμπών), την εκπαίδευση κλπ.

    2. Ο δεύτερος λόγος είναι έμμεσος και οφείλεται στο γεγονός πως οι επιπτώσεις του ιμπεριαλιστικού πολέμου στην οικονομία (πχ διακοπή ροών ρωσικού φυσικού αερίου) οδηγούν σε νέες μορφές επιπλέον εκμετάλλευσης των εργαζομένων και ιδίως των νέων, μέσα από το κύμα της ακρίβειας, της μείωσης των μισθών τους και της πολλαπλής απασχόλησης τους.

Από αυτήν την άποψη η πάλη ενάντια στην παραπέρα ιδιωτικοποίηση της παιδείας μέσα από τα επερχόμενα Ωνάσεια Σχολεία και τα υφιστάμενα Πρότυπα Σχολεία είναι αξεδιάλυτα δεμένη ενάντια στην «πολεμική οικονομία» του ελληνικού καπιταλισμού, το κράτος και την κυβέρνηση του, την κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Ως Αριστερή Κίνηση Ιλίου καλούμε τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, τους εργαζομένους και ανέργους σε αγώνα:

  • Ενάντια στην ίδρυση των Ωνάσειων Σχολείων, στη λειτουργία των Προτύπων Σχολείων και των Ιδιωτικών Σχολείων.

  • Υπέρ μιας αποκλειστικά, πραγματικά δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης για όλους, χωρίς ταξικούς και εξεταστικούς φραγμούς

  • Ενάντια στη σύνδεση της παιδείας με τις ανάγκες των καπιταλιστικών επιχειρήσεων

  • Υπέρ της σύνδεσης της παιδείας με τις ανάγκες του λαού, της κάλυψης των πραγματικών αναγκών και επιθυμιών του, της οικονομικής ανάπτυξης στα πλαίσια μίας σχεδιασμένης από την εργατική τάξη οικονομίας.

  • Ενάντια στην ελαστική απασχόληση, τις ατομικές συμβάσεις εργασίας, τους μισθούς – πείνας και τους καπιταλιστές

  • Υπέρ της μόνιμης και σταθερής εργασίας για όλους, με συλλογικές αυξήσεις στους μισθούς πάνω από τον πληθωρισμό, της κρατικοποίησης όλων των βασικών πυλώνων της οικονομίας, χωρίς αποζημίωση, κάτω από εργατικό έλεγχο και διαχείριση

  • Ενάντια στο αστικό κράτος, την κυβέρνηση Μητσοτάκη και τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο

  • Υπέρ της ανατροπής τους από το εργατικό – λαϊκό κίνημα, της άμεσης αποχώρησης της χώρας από το ΝΑΤΟ και την ΕΕ, της διάλυσης τους, μίας εργατικής σοσιαλιστικής και διεθνιστικής διεξόδου από τον καπιταλισμό.



Φεβρουάριος 2025



Σχόλια